Japonya Deneyimim
Merhaba sevgili JICA ortaklarım.
1995 Japon Teknik İşbirliği Programı çerçevesinde 1.6.1995-23.7.1995 tarihleri arasında “Urban Transport" (Kentsel Ulaşım) konulu bir grup eğitim kursuna katıldım. Aradan geçen 11 senelik uzun bir zaman dilimi bile yaşadığım eşsiz günleri hafızamdan silemedi. Aksine her geçen gün, orada edindiğim vizyon ve bu vizyonun kariyerime yansıması ile hep gündemini korudu bende...
Sizlerin de aynı duyguları taşıdığınıza ve bu ortamı yaşayan bireylerle paylaşım içerisinde olmak amacı ile bu platformu yarattığınıza eminim...İnternette araştırma yaparken rastladığım ve beni son derece mutlu eden sitenize (sitemize) her anlamda katkı koymayı umuyorum...
Katıldığım kursun temel hedefi, kentsel ulaşım, özellikle kitle ulaşım sistemleri hakkında bilgi vermek ve gelecekte bu anlamda yapılacak çalışmalar için karşılıklı görüş alışverişini sağlamaktı.
Kursa katılan ülkeler; Meksika, Kolombiya, Brezilya, Bolivya, Çin, Hongkong, Tayland, Vietnam, Moğolistan, Cezayir, Filipinler,Türkiye’dir.
Eğitimin başlangıcı sizlerin de tanık olduğunuz genel oryantasyonlar ve Tokyo’nun yarım günlük tanıtım turu olarak start aldı. Daha sonra, Ulaştırma Bakanlığı(MOT), Trafik Kontrol Merkezi, Tokyo Arazi Ulaşım Bürosu, Metropoliten Kamu Ortaklığı,Tokyo Demiryolu İşletim Merkezi,Tokyo (Meguro) Japon Birliği, Tokyo Motor Coach (Otobüs) Ziyareti,Teito Rapid Otoritesi Eğiti Kurumu,Tokyo tren bakım tesisi, Kansai Truck Terminali, Shinjuku İstasyonu (sabah zirve saatinde) afet önleme merkezi, Subway Müzesi, Trafik kamu felaketleri araştırma enstitüsü, Saitama Prefecture, Chiba Monorail Ortaklığı vb. kurum ve alan ziyaretleri ile süreç devam etti.
Eğitimin en verimli geçtiği dönemleri ise,18 haziran-23 haziran tarihleri arasında Hiroşima, Kyoto ve Nagoya kentlerine; 10 temmuz-15 temmuz tarihleri arasında ise Sapporo, Hakkodate ve Sendai’ye düzenlenen geziler olarak ifade edebilirim.
Bu seyahatlerde sadece ulaşım sistemlerini değil, şehir planlama disiplini veri tabanını oluşturan her katmanı irdeleme olanağım oldu ve bu süreç ileriki yıllarda planlamaya ve uygulanabilirliğine bakış açımı güçlendirdi. Arazi kıtlığı,nüfus yoğunluğu ve bunun beraberinde getirdiği teknik ve sosyal altyapı yetersizliği gibi yönetmeliklerimizin de bizleri bazen çaresiz kıldığı her bir problemin tanımı o kadar anlamlı yapılmıştı ki...
Hangi birini anlatsam...TIC(Tokyo International Center) da ulaşım sistemlerinin genel çerçevesi irdelenirken, yapılan kurum ziyaretleri ve alan analizleri ile oluşturulan ve oluşturulması hedeflenen ulaşım sistemlerinin her bir karesi ve her ölçekteki değerlendirmesi yapıldı.Beni en çok etkileyenler ise:
-
Nagoya kentinde tanık olduğum Key Route Bus Sistem(otobüs öncelikli taşıt yolu)
-
Chiba Mono Rail Sistemi
-
Truck Terminallerin kent içi trafiğini kargo ve yük taşımacılığından arındıran muhteşem organizasyonu ve yer eçimi ve tranfer noktaları
-
Trafik Kontrol Merkezi’nin görülmeden hayal edilemeyecek(özellikle o yıllardaki teknoloji göz önüne alındığında) organizasyonu.
-
Shinkansen hızlı trenleri ve demiryollarının genel olarak kamu yararına yatırımlarının oranını arttırmak amacı ile kamu-özel sektör ortaklığı ile sağladığı kazanımlar ve bunların tekrar kamusal yatırım olarak kente kazandırılması
-
Savaş sonrası yok olan bir ülkenin milliyetçilik duyguları ve inanılmaz çalışkanlığı ile her alanda yarattığı başarı görüntüleri
-
Hiroşima kentinde Peace Memorial Museum
-
Seikan Tüneli (kuzey-güney adalarını okyanusun 230 metre kadar altından bağlayan ulaşım sistemi)
Ve daha niceleri...İlerleyen zamanlarda sizlerle fotoğraf galerimi ve video gösterimimi, Japonya’da sunduğum "country report" ile dönüşümde hazırladığım değerlendirme raporumu ve diğer bilgi ve belgelerimi de paylaşmak isterim...Yakında görüşmek üzere...
Sevgilerimle...
Beril ÖZALP
Bu e-Posta adresi istek dışı postalardan korunmaktadır, görüntülüyebilmek için JavaScript etkinleştirilmelidir
|